fredag 27 juli 2012

Garnshopping!!

Som jag skrev tidigare harvar shoppat en hel del garn under semestern! Har handlat i både Kroatien, Italien och Tyskland. Kronan på verket var gårdagens besök hos Wollmeise i Pfaffenhofen! (läs mer längst ner i inlägget).

Dessa fyra nystan köpte jag i en pyttepytteliten garn/sybehörsaffär i Split i Kroatien. Kan erkänna att jag mest köpte dessa för att jag gillade färgen. Vet inte helt säkert vad det är för fiber, men gissar på bomull då man kan tvätta det i hög temperatur.. Ganska hårt spunnet är det också..

Nästa garninköp gjordes i denna affär i Venedig. Inte heller denna butik var särskilt stor, men de visade ett nystan av varje färg och så fick man säga till vad man ville ha. Det var ganska dyrt, då de sålde mycket cashmere och silke och liknande.. Det jag fick med mig är ivf en härva supermjukt tunt rosa cashmere, och fyra nystan kidmohair/akryl med paljetter, även detta supermjukt. Tror dessa juveler kommer bli härliga sjalar..

Nästa stopp på turen var München där jag handlade i denna affär. Det är ett stort varuhus som har en ganska stor garn och sybehörsavdelning. Alla garner var sorterade efter färg istället för märken och sorter så det var helt fantastiskt att gå in och se all färg! Har man vägarna förbi denna affär är den väl värd ett besök, de hade massvis med knappar, spetsar, strykmärken, dragkedjor och allt annat man kan tänkas behövas. Dessutom låg den väldigt centralt och var lätt att hitta. Det jag fick med mig var ivf lite blandade sockgarner bland annat ett nystan opal.. Sen hittade jag ett jättemysigt bebisgarn! Det är det som heter Paddy som är rosa och blått. Det är merinoull och akryl och tanken är att göra hoodtröjor, till en liten kille och en liten tjej.. :)

Som sagt var höjdpunkten besöket hos Wollmeise igår! Förstår inte hur jag kan ha sån tur att jag befinner mig i närheten både när de har öppet och de har SOMMAR-REA! Under hela denna veckan säljer de ut nystan med lite smådefekter, exempelvis att färgen inte blev rätt, att det är någon knut, eller (som en av mina härvor) att det är för mycket garn i härvorna (haha). Innan vi åkte dit hade jag sett på nätet att de skulle ha köp 11 härvor betala för 10, men när vi kom dit hade de ändrat och hade istället köp 13 härvor betala för 10! Ett riktigt lyxproblem att behöva välja två härvor till.. När jag kom till kassan hade jag dessutom råkat välja en härva som inte skulle varit i butiken över huvudtaget för det var något fel med det så jag fick det gratis och fick välja en annan härva. Alltså fick jag 14 härvor och betalade för 10. Garnet var dessutom nedsatt så jag betalade €13/härva. Så 10x13=130, växelkursen är €1=8.40 kr (om man betalar med kort eller tar ut), 130x8.40=1092, 1092/14=78 kronor per härva på 150g! Riktade in mig på Twin sock igår så samtliga härvor har den kvaliteten.. Mycket nöjd med besöket och kommer definitivt ta mig dit igen om jag får möjligheten! De skickade dessutom med en liten flaska med ulltvätt :)

Detta blev världens längsta inlägg, men var tvungen att visa alla mina godbitar! Jag ska inte handla något garn överhuvudtaget nu på ett tag, är överfullt i alla lådor nu haha.. Men nu harvar allt garn jag behöver till julklappar och dylikt så ska nog klara mig utan att handla ett tag ;)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar